tiistai 20. syyskuuta 2011

Kansanedustajien perustietämys on ala-arvoista

Olen shokissa: katsoin nimittäin YLE:n A-studion 12.9.2011 (http://areena.yle.fi/video/1315853588739) esitetyn jakson, missä tehtiin kansanedustajille pistokoe. Tämän pistokokeen tulokset olivat kertakaikkiaan shokeeraavat ja kertovat vain sen, kuinka kansanedustajilla ei ole käsitystäkään niistä olennaisista luvuista, jotka ovat selviö jo Pertti Perusjätkälle. A-studio kysyi seuraavia madonlukuja:
  1. Budjetin loppusumma? (oikea vastaus 52,2 miljardia euroa)
  2. Valtionvelka? (88 miljardia euroa)
  3. Uutta velkaa vuonna 2012? (6,8 miljardia euroa)
  4. Paljonko Suomi maksaa korkoja velastaan (2,36 miljardia euroa)
Nämä tiedot kävivät ilmi 22.8.2011 julkaistusta valtiovarainministeriön budjettiesityksestä. Mennään nyt asiaan ja "katsotaan", mitä edustajamme sanoivat (toimittajan kommentit kursivoitu)...
Reijo Tossavainen (ps):.
-No sen tietää sitten kun se vasta tulee esiin tuolta.
-Mutta nythän se budjettiesitys on jo olemassa..
-No... En minä lähe tälläseen leikkiin mukaan. 
Sinuhe Wallinheimo (kok):.
-Paljonko on ensi vuoden budjettiesityksen loppusumma?
-Vähän liian vähän.
-Vähän liian vähän?
-Siellä pitäisi olla enemmän leikkauksia, mutta lähetään nyt tällä 2,5 miljardilla liikkeelle.
-Paljonko se summa on?
-Kaippa se toimittaja sen tietää? Eikö näitä kysymyksiä sen takia tehdä?
-No pitääkö kansanedustajan tietää nämä?
-Tietenkin kansanedustajan pitää tietää nämä luvut.

 Reijo Hongisto (ps):

-Mikä on tuota ens vuoden budjettiesityksen loppusumma?
-Ei mitään käsitystä. 
 Jaana Pelkonen (kok):
-Mikä on ens vuoden budjettiesityksen loppusumma?
-Se on 52 piste jotakin miljardia. 
 Jani Toivola (Vihr):
-Me ollaan itseasiassa sovittu, että meiltä tietyt ihmiset vastaa näihin asioihin, että on varmaan aika selvää, että tää ei oo mun vahvuusaluetta.
...
-Tuleeko kansanedustajan tietää nämä budjetin perusluvut?
-No tottakai täytyy pyrkii niihin mahdollisimman paljon perehtymään. Niin paljon kuin ikinä pystyy, mutta tietysti mulla on selvää, että mun taustassa mikään ei puhu talousasioista. 
 Anna Kontula (Vas):
-En, en mä tiedä sitä.
-No... Onko nää...
-En mä oo ees nähny edes koko budjettiesitystä tässä vaiheessa.
...
(täytyykö kansanedustajan hallita nämä luvut)
-Mun mielestäni ei pidä.
-Miten perustelet...
-Sää näytät vähän järkyttyneeltä.
-Miten perustelet tämän äänestäjillesi?
-Sen takia, että mun mielestä oleellista on hallita se, mihin suuntaan asioita pitää kehittää. 
 Kimmo Kivelä (ps):
-Kuinkahan paljon Suomi ottaa ensi vuonna lisää velkaa?
-En muista sitä. Olen luvuissa huono. Olen nähnyt sen, mutta nyt en muista. 
 Mikko Savola (kesk):
-Ens vuonna Suomen valtio ottaa velkaa... neljä miljardia. Se saatto mennä vähän pieleen. 
 Tytti Tuppurainen (SDP):
-Se on 6,8 miljardia. Valitettavasti.
...
(täytyykö kansanedustajan hallita nämä luvut)
-Kyllä ne täytyy hallita, tämän tason luvut täytyy hallita. 
 Kauko Tuupainen (ps):
-Kuinka paljon Suomen valtion velka on kokonaisuudessaan ensi vuoden lopussa?
-Noin 88 miljardia euroa. 
 Hanna Tainio (SDP):
-Kuinka paljon valtio joutuu maksamaan korkoa tuosta velasta ensi vuonna?
-En pysty sanomaan.
-Suuruusluokka?
-Se on...joitakin satoja miljoonia, mutta en uskalla sanoa. 
Eila Tiainen (vas):
-Voi jumalauta. Enhän mä... Siis. Nyt kuule. Siis. En ole niin hyvin ehtinyt perehtyyn tähän asiaan. 

Ihan oikeasti. Oikeasti. Mitä ihmettä? Eikö nämä yksinkertaiset luvut kuulu kansanedustajan työhön, vai missä on se ongelma? Omat rahat eivät ole pelissä, niin luvut eivät ole niin tärkeitä vai mikä tässä nyt oikein on?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Puppulausegeneraattori vastaa maskikohuun

 Antti Vesala teki Uuden Suomen puheenvuoroon postauksen , jossa hän litteroi Krista Kiurun vastaukset niin sanottuun maski-kohuun. Luettuan...