lauantai 10. syyskuuta 2011

GPS-pohjainen tiemaksu

Luulin jo vuonna 2009, kun edellinen hallitus toi liikenneministeri Vehviläisen suulla esiin ajatuksen GPS-seurannasta (lähde), että tästä ajatuksesta päästiin. Silloin ajatuksesta vielä luovuttiin, koska koko projekti sain koko kansan vihat niskaansa ja sitä siirrettiin seuraavan hallituksen, eli tässä tapauksessa ministeri Kyllösen, harteille. Vihreät (joiden esitykseltä koko homma haiskahtaa vahvasti) ovat ainakin esityksestä erittäin innoissaan (lähde):
...Vihreiden puoluejohtaja Ville Niinistö oli perjantaina iloinen liikennepolitiikan muutoksista. Niinistön mukaan vihreät saavuttivat hallitusneuvotteluissa kaikissa liikennepolitiikan tavoitteissaan "edistystä"...Vihreät lukevat voitokseen sen, että valtio saattaa ryhtyä valvomaan autoilijoita satelliittien avulla. Hallitusohjelmassa luvataan selvittää satelliittipaikannukseen perustuvia tienkäyttömaksuja. Viime vaalikaudella autoilijoiden satelliittivalvonta sai jokseenkin täystyrmäyksen. Satelliittivalvonta on teknisesti varsin helppo toteuttaa. Kun valvontalaitekannasta tulee vääjämättä suuri, kustannuksetkin pysyvät kohtuullisina.
Sanomattakin on selvää, että Vihreät ovat jälleen kerran tekemässä Suomelle varsinaista karhunpalvelusta, joka maksatetaan tällä kertaa autoilevilla ihmisillä, jotka monesti asuvat varsin kaukana työpaikaltaan ja muista palveluista. Se on samalla myös eriarvoistamista, sillä järjestelmä tulee rankaisemaan niitä, jotka eivät satu asumaan toimivan joukkoliikenteen varrella (eli käytännössä rankaisee niitä, jotka eivät asu kehä 3:n sisällä tai Tampereella). Olisi oikeasti mukava tietää se vihreä logiikka, joka polkee tätä täysin järjetöntä asiaa eteenpäin. Onko se tekemisen puute virkamiehillä vai onko kyseessä jälleen maailmanparannus-kikka, joka ei paranna maailmaa oikeasti mihinkään suuntaan? Lisäksi olisi mukava tietää se yritys, joka on ilmeisesti agressiivisesti lobannut GPS-paikantimiaan autoon kuin autoon täällä Suomessa. Ne nimittäin eivät varmasti tule olemaan mitään halpoja vekottimia. Joka tapauksessa GPS-paikannus tulee maksamaan melkoiset määrät "asiakkaille" eli autoilijoille.
Alankomaissa tavallisen perheauton kilometrihinnaksi tulisi aluksi 3 senttiä, joka nousisi vuoteen 2018 mennessä yli kaksinkertaiseksi 6,7 senttiin. Maksu on suhteutettu auton kokoon ja päästöihin.
Jos Suomeen kaavaillaan samaa systeemiä, niin tehdäänpä pieni laskutoimitus: autoilija ajaa vuodessa keskimäärin 20 000 km, jolloin ajelun hinnaksi tulisi ensimmäisessä vaiheessa 600 euroa. Jos hinnat nousisivat samaan tapaan kuin Alankomaissa, niin hinnaksi tulisi samassa tapauksessa 1340 euroa. Tähän vielä päälle kalliit bensat (joista muuten maksetaan jo veroa), verot, vakuutusmaksut, katsastus ja korjauskustannukset, niin auton pitäminen alkaa Suomessa olemaan jo vaurauden merkki.

On pureuduttava siis syihin, miksi GPS-paikannusta ei saa ottaa käyttöön:

 1) GPS-paikannusmaksu rankaisee köyhää kaikista eniten (Ruuhkamaksu rankaisee köyhää)

Köyhä kansanosa yrittää vielä edelleen kitkuttaa täällä Suomessa töitä tehden ja joka päivä taistellen. Lapsi viedään autolla tarhaan ja sitten autolla ajetaan työpaikalle mahdollisesti 20-30 kilometrin päähän. Jos tähän lyödään päälle sitten yli 1000 euron "ajelumaksu" kaiken huviksi, voidaan perustellusti kysyä, että kenellä muka Suomessa on varaa ajaa autoa? Puhumattakaan takseista, rekka-autoista ynnä muista? Eikö tälläinen maksu vaikuttaisi kuljetushintoihin?

2) Vaarantaako satelliittivalvonta yksityisyyden? (Lehdet: Ruuhkamaksujen satelliittivalvonta vaarantaa yksityisyyden)
Reijo Aarnio katsoo, että viranomaisella ei ole oikeutta tietää auton liikkeitä. Hänen mielestään maksujen keräystapa loukkaa yksityisyyden suojaa ja liikkumisvapautta... Tietosuojavaltuutetun mukaan maksujen perimiseen on lukuisia muitakin keinoja, jotka eivät loukkaa kansalaisten perusoikeuksia... Samalla Aarnio perää selvitystä ja keskustelua siitä, onko viranomaisella oikeusvaltiossa lupa seurata lähes reaaliaikaisesti, missä ihmiset liikkuvat... Nykyisin esimerkiksi matkapuhelinoperaattorit tietävät varsin tarkasti puhelinta kantavan ihmisten sijainnin. Lain mukaan viranomaiset pääsevät tietoon kuitenkin käsiksi vain tutkiessaan määrättyjä kovia rikoksia.
Eikö tässä ole jo melkoinen ristiriita? Jos laki sanoo, että satelliittiseuranta ei ole sopivaa, niin aletaanko lakia sen vuoksi muuttamaan? Olemmeko niin lakia rikkova yhteiskunta, että meitä täytyy seurata herkeämättä? En jaksa uskoa sitä, että satelliittiseuranta ei riko mitään Suomen lakia. Ja jos (ja kun?) se rikkoo, niin satelliittivalvonta voidaan unohtaa samantein.

3) Kannattaako satelliittivalvonta?


Kysyn, että paljonko itse valvonta maksaisi? Ei kai se sentään ilmaista ole? Veikkaan, että kun kysymyksessä on liiketaloudelliset elementit, niin tätä järjestelmää ylläpitävä yritys käärii sivusta sievoisen potin. Toisekseen on muistettava, että AKE:n tietojärjestelmäuudistus on mennyt täysin käteen, joten on perusteltua kysyä, että miten muka tässä voitaisiin onnistua paremmin?

4) Miten edes sateelliittipaikannusta valvottaisiin, koska GPS-signaalia on helppo estää menemästä yhtään mihinkään?
Jos käyttömaksuja ryhdyttäisiin perimään, autoilijat saisivat käyttöönsä todennäköisesti autokohtaisen gps-laitteen. Tämän paikantimen avulla ajoneuvon sijaintia voitaisiin valvoa. lähde
Miksi kaikki unohtavat sen, että GPS-signaalia on helppo häiritä ja asialla voi olla vakavia seurauksia? Esimerkiksi eräässä rannetietokoneessa (sykemittari, miten vain...) GPS-signaalia pystyi häiritsemään pelkästään sillä, että pisti käden sopivaan paikkaan GPS-mittarin eteen. Sama efekti syntynee tehokkaampana foliopaperin palalla tai sitten Kiinasta tilatulla GPS-häiritsijällä. Ennen kuin kukaan ehtii sanomaan, ettei se mitään haittaa, niin otetaanpa uutisväläys maailmalta:
Netissä myytävät muutaman kymmenen euron hintaiset häirintälaitteet saattavat kuitenkin rampauttaa pahoin järjestelmän toimintaa...

Yhdysvalloissa San Diegon lennonjohtotornissa huomattiin tammikuussa vuonna 2007, että lähestyviä lentoja tarkkaileva järjestelmä oli mennyt epäkuntoon. Myös lääkäreiden yhteinen hälytysjärjestelmä lakkasi toimimasta. Kaupungin satamassa laivojen ohjausjärjestelmä kaatui. Kännykät eivät saaneet signaalia eikä pankkiautomaateista saanut rahaa. Ongelma kesti kaksi tuntia. GPS-järjestelmän häiriöihin ei tarvita kuitenkaan laivaston erikoisharjoitusten kaltaisia laitteita. Monet ovat yhä enemmän huolissaan autoilijoiden käyttämistä muovisista GPS-häirintälaitteista, joita voi ostaa halvalla netistä. Tuotteita hankitaan, vaikka niiden käyttö on monin paikoin kiellettyä.

Kyseisiä laitteita käyttävät esimerkiksi jotkut rekkakuskit, jotka eivät halua työnantajansa seuraavan liikkeitään. Kiinassa valmistettavien yksinkertaisten häirintälaitteiden lisääntynyt käyttö on New Scientist –sivuston mukaan aiheuttanut ongelmia monien kaupunkien lentokentillä ja matkapuhelinverkoissa. - Ongelma on siinä, että GPS-signaali on hyvin heikko. Se on kuin auton lamppu 20 000 kilometrin päässä, toteaa Britannian navigaatioinstituutin entinen johtaja David Last. Signaalia ei voida vahvistaa, koska satelliiteissa on rajallisesti virtaa käytössä. Viime vuonna Newarkin Liberty International -lentokentällä tapahtui hälyttävä tapaus.

Lentokentälle oli asennettu GPS-pohjainen laskeutumisjärjestelmä. Järjestelmä kuitenkin sammui itsekseen muutaman kerran päivässä. Syylliseksi paljastui vasta useiden kuukausien jälkeen lähistöllä liikkunut rekkakuski, joka oli käyttänyt häirintälaitetta välttyäkseen moottoritien tiemaksun maksamiselta. Rekka oli rampauttanut lentokentän aina ohi ajaessaan.
Kuvittele, että edes joka tuhannes ihminen käyttäisi autossaan GPS-häirintälaitetta ja kuvittele sen jälkeen vaikka Helsinki-Vantaan lentokenttä. Ja jos mainittu foliopala kykenisi estämään GPS-signaalin, niin millä viranomainen pystyisi muka todistamaan sen, että "asiakas" on estänyt GPS-signaalia? Niin, ei mitenkään.

5) Meitä verotaan jo auton käyttämisestä


Tuliko kenellekään mieleen sitä, että meitä todellisuudessa verotetaan jo auton käyttämisestä. Nyt suunnitteilla oleva maksu siis tuplaisi käyttömaksun, sillä maksamme jo nyt bensan hinnassa rutkasti veroa. Logiikkakin on selvä: mitä enemmän käytät autoa -> sitä enemmän joudut ostamaan bensaa -> sitä enemmän maksat veroa. Nyt suunnitteilla oleva GPS-paikannus tuplaisi menot samantein. Onko Suomessa ikinä mitään verotettu kahdesti aiemmin?

Kuvittelisin, että jokainen näistä viidestä kohdasta on omiaan hylkäämään ajatuksen siitä, että satelliittivalvonta tulisi ajankohtaiseksi Suomessa. Toisaalta kun koko asian takana on Suomea ajattelemattomasti tuhoava Vihreät, niin villeimmissä painajaisissa asia saattaisi mennäkin näin. Toivotaan kuitenkin, että tällä kertaa järki voittaa ja elämä jatkuu.

Jos jotakuta lohduttaa, niin Suomen virkamiehet eivät ole asian kanssa yksin liikkellä, sillä ainakin Hollannissa on yhtä tyhmiä virkamiehiä päättävässä asemassa: Alankomaiden hallitus esitää GPS-valvontaa jokaiseen autoon (vuosi 2009).

Ai niin, ennen kuin joku ajattelee, että ajattelen omaa etuani, niin sanottakoon, etten omista enää autoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Puppulausegeneraattori vastaa maskikohuun

 Antti Vesala teki Uuden Suomen puheenvuoroon postauksen , jossa hän litteroi Krista Kiurun vastaukset niin sanottuun maski-kohuun. Luettuan...