Koska kuusi miljardia on melko suuri pala nieltäväksi kenelle tahansa, on media näköjään valjastettu kertomaan "totuus". Aamulehdessä (22. helmikuuta 2012) totuuden puolesta puhuu Matti Mörttinen, joka kirjoittaa muun muassa seuraavaa:
...mitä Kreikan mahdollinen romahdus maksukyvyttömyyteen merkitsisi Euroopalle, Suomelle ja suomalaisille?1. Ei mitään. 2. Ei mitään. 3. Ei mitään. Markkinat ja Eurooppa on jo varautunut varsin hyvin siihen, että Kreikka ajautuu konkurssiin. Niinpä Kreikan "romahdus" ei merkitsisi Euroopalle mitään, vaan sen sijaan markkinat huokaisisivat helpotuksesta, kun kaaos on viimeinkin ohi. Kreikan "romahdus" olisi vain hyvä asia meille kaikille ja se poistaisi epävarmuuden markkinoilta.
Välitön seuraus olisi tietysti se, ettemme saisi kuin korkeintaan osan Suomen valtion Kreikalle lainaamista rahoista takaisin. Ne olisi sitten korvattava kotimaisessa valtiontaloudessa uusilla etuuksien leikkauksilla, lisälainanotolla tai veronkorotuksilla.Häh? On hyvin todennäköistä, ettemme joka tapauksessa saa mitään Kreikasta takaisin? Kun sieltä ei kuitenkaan saa mitään takaisin, niin miksi sinne pitäisi mitään antaakaan? Ja sitäpaitsi: hallitus on jo nyt leikkaamassa menoja ja asettamassa uusia veroja.
On pakko voittaa vaikkei se olekaan varmaa, ja voittaa voi vain panoksia lisäämällä.Häh? Mörttinen puhuu asiasta kuin peliongelmasta. Jotta voi voittaa, täytyy panostaa enemmän? Kuulostaa pähkähullulta touhulta jos minulta kysytään.
Yhden jäsenmaan ero eurosta olisi myös markkinoille merkki siitä, että euro on reippaammin murennettavissa.Häh? Kreikka on huijannut muuta Eurooppaa alusta asti. Herää nyt! Sehän olisi jämäkkyyden merkki, jos eurosta erotetaan maa, joka ei siihen millään tasolla kuulu. Koko jutusta saa sellaisen kuvan, että nyt vain vähän pehmitetään tätä päätöstä. Se on kato hei pakko tehdä, koska se on vastuullista (ft. Kokoomus) ja solidaarista (ft. vasemmistoliitto). Todellisuus kuitenkin on se, että vastuullisuus on tästä kaukana ja solidaarisuutta saadaan hakemalla hakea, kun rahat menevät käytännössä pankeille.
Ai niin, ensimmäisessä lauseessani paasasin veroista. Kaksi lähiaikojen floppia, jotka tappavat elantoa täältä Suomesta (ja en edelleenkään omista autoa...):
Diesel maksaa kohta 1,80e/litra.
EU:n kaavailema energiaverodirektiivi nostaisi diseselin litrahinnan Suomessa laskelmien mukaan 1,8 euroon. Direktiivi poistaisi dieselautojen käyttövoimaveron... Tämä tarkoittaa semmoista 20 prosentin hinnannousua ja se on käsittämättömän kova. Jos ajatellaan, että käyttövoimavero poistettaisiin, niin siitä huolimatta kuljetusyrityksille tulisi lisäkustannuksia noin 300 miljoonaa euroa, laskee Suomen Kuljetus ja Logistiikan toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.300 miljoonan euron lasku kuljetusyrityksille. Onko Suomen valtio sanomassa näkemiin suomalaisille kuljetusyrityksille? Ilmeisesti on. Eikä tämä tähän jää: Auton pitäminen ja käyttö kallistuu entisestään.
Jos luulit, että auton pitämisen ja käyttämisen verotus on nyt vähäksi aikaa uudistettu, erehdyit pahan kerran. Uusia korotuksia ajoneuvo -ja polttoaineveroihin on jo putkessa.En oikeasti tiedä, että pitäisikö tässä itkeä vai nauraa. Polttoaineveroa on taas korotettava 10 prosentilla? Kohta ihmiset joutuvat hiihtämään töihin, kun autolla ei ole varaa kulkea. Tosin silloin valtio varmasti verottaisi myös hiihtämisestä. Tässä asiassa, jota todennäköisesti vain yksi puolue tukee käsiään yhteen taputtaen, on oikeasti mukana ironiaa.
...
Sen sijaan autoilijaa rokottavia veronkorotuksia on luvassa jo ensi vaalikaudella. Niitä esittää valtiovarainministeriön verotyöryhmä runsas viikko sitten luovuttamassaan loppuraportissa.
...
Työryhmän mielestä polttoaineveroja olisi korotettava 10 prosenttia. Sen lisäksi ryhmä esittää kaikilta autoilta perittävän ajoneuvoveron perusosan korottamista 80 eurolla.
...
Syy verojen korottamiselle on niiden tuoton pienentyminen päästöperusteiseen verotukseen siirtymisen jälkeen. Ajoneuvoveron perusosan korottamista työryhmä perustelee sen pienuudella: lähes 90 prosentilla henkilöautoista veron määrä on 75-170 euroa. Pakettiautojen keskimääräinen perusvero on noin 300 euroa.
...
Ajoneuvoveron perusosan korotukset tuskin tähän loppuisivat, sillä ryhmä toteaa enteellisesti, että "verotasoa voitaisiin pitää kohtuullisina "huomattavienkin veronkorotusten jälkeen"
...
Henkilöautojen päästöperusteinen autovero otettiin käyttöön vuoden 2008 alusta. Samalla veron tasoa laskettiin. Lainmuutoksen jälkeen uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen keskiarvo on laskenut 15 prosenttia vuoden 2007 tasosta. Samalla autoveron tuotto on kuitenkin laskenut. Ministeriö ennustaa ensi vuoden tuotoksi noin miljardia euroa, kun tuotto oli ennen finanssikriisiä 1,2 miljardia euroa. Ministeriö laskee, että yhden gramman väheneminen keskimääräisissä hiilidioksidipäästöissä alentaa autoveron tuottoa 3-4 miljoonaa euroa vuodessa. Jos päästöt alentuisivat 10 grammaa vuodessa, mitä ministeriö pitää täysin mahdollisena, veron tuotto alenisi vuosittain 30-40 miljoonaa euroa. Tämänkin takia auton pitämisen ja käytön verotusta on kiristettävä myös tulevina vuosina. Autoveronkaan korottaminen ei tietysti ole poissuljettua.
Miettikää nyt: valtio aikoo nostaa verotusta, koska se on kannustanut ihmisiä hankkimaan autoja, jotka kuluttavat vähemmän polttoainetta ja aiheuttavat vähemmän haitallisia päästöjä taivaalla. Nyt kun ihmiset ovat näitä kulkupelejä hankkineet, niin valtio aikoo rankaista siitä juuri näitä samoja ihmisiä! Eikö tässä olla tultu jo alfasta omegaan vai olenko tosiaan ainoa, josta tämä asia tuntuu täysin käsittämättömältä? Kaiken huippu on ryhmän toteamus, että verotasoa voidaan pitää kohtuullisena. Jos verotaso ei ole edes nyt kohtuullinen, niin miten se voisi olla sitä veronkorotusten jälkeen? Ajaako tämä ryhmä taksilla vai kävellenkö he kulkevat, kun ilmeisesti tälläiset korotukset eivät heidän lompakossaan tuntuisi miltään?
Sanon vain, että kyllä tämä Suomi on tyhmien ihmisten maa. Ei siitä mihinkään pääse, sillä kun kansalaisia ei juuri tunnu kiinnostavan nämäkään asiat. Sen sijaan kun Päivi Räsänen ehdottaa, että baarit menisivät pari tuntia aiemmin kiinni, niin yhtäkkiä verkkoon ilmestyy adressi, jossa on yli 40 000 nimeä. Se kertoo jo jotain.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti