keskiviikko 14. lokakuuta 2020

Puppulausegeneraattori vastaa maskikohuun

 Antti Vesala teki Uuden Suomen puheenvuoroon postauksen, jossa hän litteroi Krista Kiurun vastaukset niin sanottuun maski-kohuun. Luettuani litteroinnin aloin miettiä, että miten Internetistä löytyvä puppulausegeneraattori pärjäisi haastattelussa. Olisiko se selkeämpi? 

Päätin kokeilla ja tässä on kuvitteellinen tilanne (joskin toimittajan kommentit ovat Vesalan litteroinnista), jossa puppulausegeneraattori joutuu toimittajan hiostamaksi. Näin retroiluna täytyy tosin myöntää, että "puppis" on sekavampi jos se yhtään on mahdollista.

Toimittaja:

Kansalaiset ovat vähän hämmennyksissäänkin siitä, miten heitä on tässä asiassa ohjeistettu ja miten nyt pitäisi toimia, miksei toimittu aikaisemmin, tämän tyyppisiä kysymyksiä. Miten sinä näet oman vastuusi tässä? Tuntuu, että tällaista hämmennystä on aika laajalti ilmassa.

Puppulausegeneraattori:

Vaikka osaltamme onkin saatettu syyllistyä laiminlyönteihin, voidaan taholtamme kuitenkin todeta, että oikeistopuolueiden vääristynyt kuva sisäpoliittisesta tilanteesta opettaa sisäistämään tulevaa taloudellista ja teollista behaviorismia.

Toimittaja:

Meinaatko, että tässä on kysymys viestintäongelmasta puhtaasti?

Puppulausegeneraattori:

Ottaen huomioon oman tilanteensa, voi vain todeta, että viestintäongelma noudattaa epäilemättä ideatasolla järjestelmän ulkopuolelle jääneitä epäonnistuneita prosesseja.

Toimittaja:

Oppositio tuntuu olevan tästä vähän toista mieltä, he sanovat, esimerkiksi Kokoomus, joka on ehdottanut, että huomenna äänestetään niin kuin äänestetäänkin sinun luottamuksestasi, sanoo, että tuota on ikään kuin otettu asiantuntijoita poliittiseen ohjaukseen. Miten vastaat tähän?

Puppulausegeneraattori:

Ei sovi unohtaa, että poliittinen ohjaus aiheuttaa huolestumista suunniteltaessa asianosaisiin kohdistuvia ongelmia.

Toimittaja:

Mutta se kysymys onkin nyt se, että onko se asiantuntijatieto, onko heille annettu vapaus tuottaa sitä vapaasti? Siitähän tässä poliittisessa ohjauksessa on kyse. Että oletko sinä esimerkiksi ministerinä ollut THL:ään yhteydessä ja sanonut, että minkälaisia suosituksia sieltä saadaan antaa?

Puppulausegeneraattori:

Ei tarvita syvällistä ymmärtämystä sen käsittämiseen, että suositukset ennakoi osaltaan organisaatiossa toimivien vastuunalaista asennetta.

Toimittaja:

Mutta THL:n pääjohtaja Markku Tervahauta sanoi eilen Ilta-Sanomille, että STM oli estänyt THL:ää kertomasta siitä, miten näitä kasvomaskeja käytetään oikein, ja nyt puhutaan siis keväästä. Miksi sinun ministeriösi on toiminut näin?

Puppulausegeneraattori:

Tosiasia on, että estäminen johdattelee meidät ja tukiryhmämme kohti yleisesti sovittuja ja toimiviksi todettuja organisaatio- ja johtamismallin muodollisuuksia.

Toimittaja:

Kuka teiltä ministeriöstä sitten oli sinne THL:ään yhteydessä ja sanoi, että älkää julkaisko noita materiaaleja?

Puppulausegeneraattori:

Ottaen huomioon oman tilanteensa, voi vain todeta, että kieltäminen rauhoittaa peräänkuulutettua lakonisuutta.

Toimittaja:

Vetosit äsken myöskin valmiuslakiin. Onko siellä siis sellainen pykälä, joka antaa valmiuslain voimassa ollessa STM:lle mahdollisuuden ikään kuin ottaa THL tämmöiseen käsiohjaukseen toisella tavalla kuin nyt normaalioloissa?

Puppulausegeneraattori:

Tosiasia on, että valmiuslaki havainnollistaa hyvinvointimalliamme sekä viimeaikaisia absurdeja väittämiä.

Toimittaja:

Eli siis myönnät, että keväällä THL otettiin ikään kuin poliittiseen ohjaukseen, siis sen valmiuslain kautta?

Puppulausegeneraattori:

Ei tarvita syvällistä ymmärtämystä sen käsittämiseen, että päätös järkeistää käsitystämme kyseisestä asiakokonaisuudesta, mihin tavallaan liittyy myös nykysukupolvia henkisesti rasittavaa elämäntyyliä.

Toimittaja:

Vetoat tähän yksiäänisyyteen, mutta tässä asiassahan STM:n mukaan toimittiin niin, että se viestintä siirrettiin Työterveyslaitokselle, että he saivat sitten kertoa, miten maskeja käytetään oikein. Haluttiinko tässä jotenkin sivuuttaa tai ohittaa tämä THL?

Puppulausegeneraattori:

Matemaatikotkaan eivät kysele mitä numerot ovat, mutta sivuuttaminen yllättää toimivuudellaan, ja selvittää samalla viimeaikaisia absurdeja väittämiä.

Toimittaja:

Pääministeri on eduskunnassa sanonut, että silloin oli se tilanne, että niitä maskeja ei olisi vain riittänyt kaikille. Oliko se se todellinen syy, miksi ei haluttu niiden käyttöä silloin suositella?

Puppulausegeneraattori:

Tapahtumat viime aikoina osoittavat, että suojamaski panostaa interaktiivisuuteen ajattelematta vastuunalaisia kontradiktioita.

Toimittaja:

Mutta miksei kansalaisille suoraan sanottu, että jos se oli se syy, että näitä ei nyt ole riittävästi, miksi sitä ei sanottu suoraan silloin?

Puppulausegeneraattori:

Me emme tiedä mitä tapahtuu todella, jos suoraan sanominen näyttää todeksi huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja.

Toimittaja:

Mutta eikö se rapauta ihmisten luottamusta hallitukseen ja viranomaisin, jos heille ei sitten kerrota sitä todellista syytä ihan suoraan ja ihan avoimesti, jos se kuitenkin tiedetään, vaan sitten mennään sen taakse, että ne eivät ehkä suojaa, jos niitä käytetään väärin, ja siis tätä keskusteluahan käytiin silloin keväällä paljon, niin eikse rapauta luottamusta?

Puppulausegeneraattori:

Todellisuudessa luottamus auttaa käyttäjää ymmärtämään yleispätevien toimintaohjeiden tavanomaisia käyttökohteita.

Toimittaja:

Nyt ollaan kuitenkin siinä tilanteessa, että huomenna tosiaan eduskunta äänestää sinun luottamuksestasi. Kerro vielä, että mitä olet nyt oppinut tässä – mitä tekisit toisin, jos nyt voisit päättää?

Puppulausegeneraattori:

Jopa oppiminen vaatii täsmällisyyttä ja päättäväisyyttä, ja kannustaa kehittämään reaktiota tämänhetkisen tilanteen suhteen.

keskiviikko 11. maaliskuuta 2020

Vain Suomessa...

Minulla on viime aikoina käynyt mielessä, että tarkoittaako THL (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos) oikeammin talouden ja hyvinvoinnin laitosta, sillä koronaviruksen aiheuttamat toimet Suomessa ovat olleet muiden maiden toimiin täysin erilaisia. Oikeastaan THL on oman mielikuvamatkailuni mukaan puuhaillut Suomessa täysin päinvastaisia asioita, kuin kaikki muut Euroopan maat! Täällä ei kirjoitushetkellä:
  • Ajatella koulujen sulkemista
    • Monet Euroopan maat ovat samanlaisilla luvuilla sulkeneet koulunsa. Muun muassa Kreikka, Espanja ja Tsekki ovat tehneet näin. 
  • Aseteta ulkomailta tulevia suoraan 14pv karanteeniin varmuuden vuoksi
    • Koska miksi vaivautua? *sarkasmi*
  • Ei testata oireisia, ellei ole tulossa epidemia-alueilta
    • Nehän rumentaisivat vain tilastoja.
  • Ei tehdä oikeastaan mitään tai jos tehdäänkin, niin se tehdään siten, ettei siitä kerrota medioille. 
    • Tehdäänkö jossain jotain varautumisia? Kenties, mutta hyvin se on piilossa, jos tälläisiä on tehty.
  • Ei rajoiteta massatapahtumia. 
    • Kaikkialla muualla rajoitetaan, mutta täällä sitä ei tehdä, koska:
    • – Yleisötapahtumien peruminen itsessään ei johda helposti edes siihen, että kauheasti viivytettäisiin epidemiaa.
Mielenkiintoista on nähdä jälkikäteen, että miten nämä toimet vaikuttavat taudin todennäköiseen puhkeamiseen Suomessa. 

Jotain viranomaisten ja vallassa olevien johtamattomuudesta ja näköalattomuudesta on näkyvissä muuallakin:

Terveydenhoitajat olivat menossa risteilemään 12.-14.3.2020 Ruotsiin. Onneksi järki näköjään voitti ja kyseinen tapahtuma on peruutettu. Vaikea sanoa, minkä takia peruutus tuli, mutta maalaisjärkeni sanoo, että on hyvä, että peruutus tuli.
Tämä ei toki riitä... 18. maaliskuuta 2020 on tarkoitus järjestää Tampereella (jossa mm. Tampereen yliopisto on kieltänyt yli 100 ihmisen yleisötapahtumat) lääkäripäivät, joihin 3000 lääkärin on tarkoitus osallistua. Ja mikä hassuinta, lääkärit kysyvät viranomaisilta, että pitäisikö tapahtuma perua. Oikeasti vastauksen pitäisi olla päivänselvää ihan kenelle tahansa.
Lääkäripäivien pääsihteeri Valkilan mukaan suurin huoli tapahtuman suhteen on mahdollinen karanteeni. Jos kaikki Lääkäripäivien osallistujat joutuisivat koronavirustartuntaepäilyn vuoksi karanteeniin, tarkoittaisi se noin 3000 terveydenhuollon asiantuntijan lovea järjestelmässä.
– Suurin osa osallistujista on perusterveydenhuollon lääkäreitä. Jos selviää jälkikäteen, että kaikki laitetaan karanteeniin, miten se vaikuttaisi terveydenhuollossa? Valkila huolehtii.
Ja eihän tälläistä tapahtumaa ole helppo perua, koska...
Miksei järjestäjä sitten vain päätä perua tapahtumaa? Valkilan mukaan asia ei ole yksinkertainen.
– Tässä on molempia osapuolia sitovia sitoumuksia annettu puolin ja toisin, että tapahtumaa ei voida yksipuolisesti perua. Siksi toivomme viranomaisen näkemystä asiasta.
Minä, tavallinen kaduntallaaja, kysyn vain, että mitä v*ttua? Ei ihme, että Twitterkin riehaantuu:



Ja vielä pisteenä iin päälle, niin tulossa on myös sairaanhoitajapäivät, joita ei ainakaan kirjoitushetkellä ole tarkoitus peruuttaa.

Kaiken kaikkiaan olen oikeasti häkeltynyt tästä  menosta ja meiningistä, jossa terve järki on kaikonnut näköjään jo ajat sitten. Mutta kun THL on antanut kaikkivoipaiset ohjeensa, niin niillä mennään... Tähän twiittiin on varmaan hyvä lopettaa ja toivottaa kaikille onnea!

torstai 23. toukokuuta 2019

18 maakuntaa voi olla verotuksellinen katastrofi

Hallitusneuvottelut ovat olleet kuin lottovoitto Keskustalle, joka teki miltei historiallisen tappion hiljattain käydyissä Eduskuntavaaleissa. Yhtäkkiä vaalien todellinen häviäjä ja todennäköisin oppositiopuolue on saamassa kaiken haluamansa, jonka ansiosta Juha Sipilästä pitäisi tehdä mitä pikimmiten puolueen elinikäinen kunniapuheenjohtaja. Kaikki johtuu vaalien lähes marginaalisesta voittajasta, SDP:stä ja Antti Rinteestä, joka joutuu pitämään kynsin ja hampain kiinni omasta hallitusunelmastaan pelattuaan Perussuomalaiset ulos hallituksesta jo ennen vaaleja ja kompastuttuaan Kokoomuksen tiukkaan talouslinjaan. Linjaan, joka olisi Suomen talouden kannalta ainoa oikea ja järkevä. Ilman Keskustaa Rinne ei olisi pääministeri ja näinollen hänen täytyy maksaa siitä keskustalaisille lähes ultimaattinen hinta: 18 maakuntaa.

18 maakuntaa SDP:n sanelemana ei ole mitenkään poikkeuksellinen yllätys, sillä puolue linjasi ennen vaaleja, että sille kävisi hyvin 18 sote-kuntaa. Teoreettisia ja käytännöllisiä ongelmia 18 maakunnan malli kuitenkin tarjoilee:
  • En ole vielä tähän päivään asti löytänyt yhdenkään asiantuntijan kommenttia, jossa todettaisiin, että 18 maakuntaa tarvitaan. Asiantuntijat ovat puhuneet lukumäärältään paljon pienemmistä maakunnista. 
  • Maakuntamalli sementoisi pikku hiljaa kuolevan puolueen (Keskusta) valta-aseman vuosiksi eteenpäin, koska 18 maakuntaa tarjoaisi monille puolueen sotureille tilaisuuden saada hyvä virka maakunnan hallinnosta. 
  • Osa maakunnista olisi jo syntyessään kuolevia maakuntia, kun tarvittavaa väestöpohjaa ei olisi olemassa. Se tarkoittaisi automaattisesti maakunnan kuolemaa. Sitäkin myöten 18 maakunnan malli olisi jo tuomittu, joten miksi sitä edes kannattaisi yrittää edistää eteenpäin tämänkokoisena?
  • Maakuntamalli vaatii toimiakseen verotuksen. Ja arvatkaa mitä? Sekin on tulossa ja vuosien päästä tullaan huomaamaan, että kokonaisveroaste tulee todennäköisesti nousemaan huomattavasti. Syynä siihen on kolminkertainen hallinto (kunta, maakunta, valtio), joista jokainen tulee pyrkimään siihen, että tulot maksimoidaan tarvittaessa verottaen työtätekevä ihminen (ja yritys) hengiltä. Maakuntaverossa on myös monia ongelmia, kuten Ville Valkonen on blogissaan kuvannut:
    • Verotuksen kokonaishallinta vaikeutuisi (kolme seppää säätämässä, joten verotuksen painopisteen muutokset olisivat vaikeammin hallittavissa)
    • Työn verotus kiristyisi
  • Maakuntaverotuksessa on nähtävissä myös muita ongelmia, kuten Ylen uutinen kirjoittaa:
    • Ensinnäkin maakuntavero tarvitsisi koko verotusjärjestelmän muutoksen, jota ei missään nimessä olisi helppoa toteuttaa. 
    • Toiseksi maakuntien väliset veroprosentit olisivat niin erilaiset (ja täysin eri maailmasta), että koko järjestelmä vaatisi tasausjärjestelmän, jossa käytännössä kaupunkien asukkaat maksaisivat syrjäseutujen asukkaiden elämisen.
    • Lasketut maakuntaveroprosentit olisivat jäätäviä. Uudellamaalla 13,8%, Pirkanmaalla 19,4%, joka taitaa olla lähes saman verran kuin Tampereen kunnallisvero tällä hetkellä. Se tarkoittaisi käytännössä sitä, että kunnallisveroprosentin pitäisi käytännössä olla melkein nolla, jotta kunnan asukas voisi maksaa maakuntaveronsa. Kuka tahansa järkevästi ajatteleva ymmärtää tämän ajatuksen olevan toteuttamiskelvoton.
  • Isot kaupungit tulevat olemaan rajuissa ongelmissa. Tai eivät kaikki, koska Helsinki tulee saamaan oman ratkaisunsa, mutta kaikki muut. Esimerkiksi mitä tuleekaan tapahtumaan Tampereen (ja minkä tahansa muunkin kunnan) verotuloille, kun maakuntavero astuu voimaan?
    • Miettikää, Tampereen kaupungin verotulot olivat vuonna 2018 914,515 miljoonaa euroa! Menot puolestaan olivat pyöreästi 1,657 miljardia euroa, joista sosiaali- ja terveyslautakunnan menot olivat huikeat 738,445 miljoonaa euroa. Se on menoista noin 44,6%. Jos ajatellaan, että maakunta jossain vaiheessa järjestäisi itse sote-menot, tarkoittaisi se sitä, että kaupungin verotuloista (ja prosentista) pitäisi lohkaista kenties 50%:n osuus (koska ajattelen asian niin, että valtionosuudet tippuisivat myös huomattavasti Tampereelta), joka jättäisi kaupungin tuloiksi noin 450 miljonaa euroa ellei jopa vähemmän, kun kaupungin vastuulle jäisi vain infran huolto, sekä opetus. Kysymykseni kuuluu, että mitä tapahtuisi tässä vaiheessa kaupungin lainoille tai lainanottokyvylle?

perjantai 15. maaliskuuta 2019

Eduskuntavaalit 2019: Liberaalipuolue

Näyttää siltä, että vuosi 2019 on minulle poikkeusten vuosi, joten tällä kertaa bloggaukseni kohteena on Liberaalipuolue, joka on näyttävästi esiintynyt kärkikolmikossa omissa vaalikoneen testeissäni. Näin ollen nyt kirjoitan Liberaalipuolueen vaaliohjelmasta (vain vaaliohjelmasta huom!), jossa Vasemmistoliiton tapaan painotetaan kolmea kärkiteemaa.

Kärkiteemat

Elinkeinovapaus
  • Markkinatalous ja ihmisten välinen vapaa taloudellinen toimeliaisuus on paras tapa synnyttää hyvinvointia ja vähentää köyhyyttä. 
    • Minusta on hassua, että tälläinenkin yksinkertainen tosiasia täytyy nykyään sanoa ääneen. Luulen, että tässä on historian havinaa, sillä kun esimerkiksi googlettaa, löytyy hakukoneella ensimmäisiksi tuloksiksi sitä, että köyhyyttä vähennetään mm. toimeentulotuen korotuksilla, joka osoittaa sen, että yksilön vastuu itsestään tässä yhteiskunnassa on kokonaan unohtunut. Ihannoidusta yksilökeskeisyydestä ollaan päästy kohti lähes unohdettuja järjestelmiä, jossa yhteiskunta katsoo sen, mikä on yksilölle parasta.
  • Ihmisillä tulee olla vapaus harjoittaa valitsemaansa elinkeinoa
    • Eikö ihmisillä ainakin periatteen tasolla ole jo tämä vapaus? 
  • Ylilyönnit elinkeinovapautta rajoittavissa järjestelmissä on korjattava. Sääntelyä on kevennettävä.
    • Tässä asiassa Liberaalipuolue on myöskin oikeilla linjoilla, sillä on käsittämätöntä, että apteekkarit voivat itse päättää, että haluavatko he kollegoita "takapihalleen". Miettikää jos ruokakauppa voisi päättää, että tuleeko kilpailija viereiseen kiinteistöön? Veikkaan, että sitä ei hyvällä katsottaisi, joten miksi katsoisimme samalla hyvällä apteekkeja?
  • Verojärjestelmä on uudistettava yksinkertaisemmaksi ja läpinäkyvämmäksi.
    • Tämä olisi kieltämättä tarpeen. Harmittavaa tässä on se, että Liberaalipuolue ei esittele keinoja uudistamiseen tai läpinäkyvyyteen (muuten kuin palkkakuitin osalta). Sitä myöten asia jää minulle vain vaalipuheeksi.
  • Verotuksen painopistettä on siirrettävä pois työnteon ja yrittämisen verotuksesta ja verot on kerättävä sieltä missä niiden kerääminen aiheuttaa mahdollisimman vähän haittaa
    • Olen ehdottomasti samaa mieltä, mutta silti joitain veroja on silti kerättävä. Tarkoittaako tämä sitä, että puolue kannattaa esimerkiksi ympäristöveroja? Mistä puolue ottaisi puuttuvan osuuden, jos työntekoa verotettaisiin vähemmän? Vai kannattaisiko se valtion menojen leikkauksia?
  • Valtion menot määräävät lopulta veroasteen
    • Näinhän se on ja pitäisi olla, mutta tuntuu, että nykyinen tappoveroaste ei välttämättä edes riitä. Rahan jakamista odottavia tahoja on edelleen aivan liikaa.
  • Valtion ei kuulu tavoitella mahdollisimman suuria verotuloja, vaan ylläpitää olosuhteita, joissa ihmiset voivat itse tavoitella tärkeäksi kokemiaan asioita.
    • Vapaus tuo vastuuta. Miksei yhteiskuntamme huomioi sitä?
  • Työehtojen paikallinen sopiminen tulee ulottaa järjestäytymättömiin yrityksiin henkilöstön ehdoilla, myös ilman ammattiliittoja.
    • En oikeasti ymmärrä, että miten olemme tilanteessa, jossa ammattiliittoon ei ole pakko kuulua, mutta et välttämättä voi sopia omista työehdoista? Mitä vapautta se on?
Perusturva
  •  Perusturvaan liittyvät päätökset on tehtävä nopeasti ja kevyellä byrokratialla.
    • Eihän tämä käy. Ketkä enää äänestäisivät tämän jälkeen vasemmalla olevia puolueita, kun valtion ja kuntien hallinnosta katoaisi tuhansia virkakyöstejä? Toisekseen, miten tähän voitaisiin päästä, kun yritystukien työryhmäkään ei löytänyt yhtään mitään vähennettävää?
  • Perusturvan osalta karensseista tulee luopua
    • Nyt kun istuin pohtimaan tätä asiaa, niin ehkä karensseista tosiaan pitäisi luopua. Ne tuntuvat osittain ihmisten kiusaamiselta.
  • Sosiaaliturvaa on yksinkertaistettava, ja korvamerkittyjen tukimuotojen määrää on vähennettävä
    • Tästä varmaan lähes jokainen puolue on samaa mieltä. Tukiviidakkoa olisi perattava rankalla kädellä ja koko systeemiä pitäisi yksinkertaistaa mahdollisimman paljon. Nyt järjestelmä on kuin limbo, jonka pyörteisiin yksilö voi kadota. Harmittavaa on, ettei puolue kerro, että mistä tukimuodoista voitaisiin luopua tai miten sosiaaliturvaa olisi yksinkertaistettava.
  • Työmarkkinoiden ulkopuolella olevista, kuten vammaisista ja työkyvyttömistä, on pidettävä huolta kaikissa tilanteissa
    • Onko tämä oikeasti erikseen mainittava? Eikö tämä ole jo itsestään selvää?
  • Sosiaaliturvauudistus ei saa heikentää työnteon kannustimia veroastetta nostamalla
    • Ei tietenkään; me oikeasti Suomessa tarvitsemme ihan jokaisen töihin vielä joku päivä.

Ympäristövastuu
  • Ydinvoima on hyvä keino hidastaa ilmastonmuutosta. 
    • Tämä on tosiasia, jos haluamme todella vähentää hiilidioksidin päästöjä. On muuten hyvin erikoista, että Vihreät taitavat edelleen vastustaa ydinvoimaa lähes epäloogisella vimmalla. On hyvä, että Liberaalipuolue ottaa tähän kantaa.
  • Ympäristöpolitiikan tulee perustua tutkittuun tietoon
    • Tietysti? Eikö tämäkin ole itsestään selvää?
  • Autoverosta ja ajoneuvoverosta on luovuttava. Verot on kerättävä jatkossa polttoaineiden haittaverotuksen kautta.
    • Hyvä: haittaverotuksen kautta kerätään jo nyt tehokkaasti rahaa valtiolle, mutta kysyisinkin, että mistä ihmeestä Liberaalipuolue ottaisi autoveron (tuotto valtiolle noin miljardi euroa) ja ajoneuvoveron (tuotto valtiolle 2017 yli 1,1 miljardia euroa!) korvaajan? Summa on todella iso ja puolueen olisi ehdottomasti kerrottava, että mistä rahat otettaisiin tilalle, koska puhutaan niin isoista rahoista.
  • Tehokkain tapa vähentää päästöjä on tuoda ne osaksi kaikkien hyödykkeiden hintoja
    • Eikö tämä pitäisi tuoda globaalisti, eikä paikallisesti? Muutenhan jengi tilaisi pää märkänä Kiinasta vielä enemmän tavaraa?

Ja mistä rahat lupauksiin?

Näyttää siltä, että osa rahoista olisi Liberaalipuolueen ohjelman perusteella luvassa yritystukien poistosta. Muuten "tulopuolta" puolue ei oikeastaan esittele muuten kuin byrokratian purkamisella. Lisäksi puolue esittelee todella hyviä huomioita veroasteen laskemisesta, työn verotuksen laskemisesta ja sääntelyn lopettamisesta (luen sen, että puolue kannattaa byrokratian karsimista).

Harmi vain, että verotulojen laskemisen jälkeen jonkun on maksettava kulut, jotka aina valtiolla olevat määrän x. Sitä myöten hyvältä vaikuttavat kärkiteemat vaikuttavat puoliksi täysiltä ja puoliksi tyhjiltä. On hyvä heittää kauniita ja hyviä ideoita ilmoille, mutta niiden rahoittamiseksi ja onnistumisen merkiksi tulisi esittää suunnitelma. Sitä ei esitellä, joten ehkä puolue ajattelee esimerkiksi perusturvan rahoittavan itse itsensä.

Leikkauslistalle Liberaalipuolue laittaisi siis todennäköisesti:
  • Yritystuet (plussaa valtiolle)
  • Työn verotuksen (miinusta valtiolle)
  • Yrittäjien verotuksen (miinusta)
  • Sääntelyn / byrokratian (plussaa)
  • Ympäristölle haitalliset yritystuet (plussaa)
  • Autoveron ja ajoneuvoveron (isoa miinusta)

Oma analyysini tästä kaikesta

En voi olla ajattelematta sitä tosiasiaa, että Liberaalipuolue esittelee monta näkemystä, jotka voin itse allekirjoittaa oman pääni sisällä. Sisälläni kuitenkin asuu pieni realisti ja intohimoinen reaalimaailmassa asuja, joten en pysty mitenkään ymmärtämään sitä yhtälöä, että miten voisimme purkaa verotusta miljarditolkulla ja silti pärjätä valtiontalouden tasolla (vaikkakin byrokratiaa ja yritystukia purettaisiinkin) vähän niinkuin ennenkin? Koska en usko puolueen haluavan talouskasvun taittumista ja sitä myöten uskon, että puolue haluaa elintasomme nousevan, niin sitä myöten yhtälö alkaa muuttumaan lähelle tilaa, jossa en näe sen toteutumiselle ensi vaalikaudella mahdollisuuksia.

Kaiken kaikkiaan Liberaalipuolueen vaaliohjelma on täynnä hyviä ajatuksia, jotka minä omassa vapaassa mielessäni leimaan vaalipuheiksi. En siksi, ettenkö olisi samaa mieltä, vaan siksi, ettei puolue halua (tai pysty?) realistisesti esittelemään esimerkiksi skenaariota, jossa auto- ja ajoneuvovero poistettaisiin. Mistä saisimme sitten "puuttuvan" kaksi (2) miljardia euroa? Kärkiteemat ovat myös avattu varsin lavealla kädellä lähes latteuksia heitellen, eikä puolue halua ottaa kantaa kaikkiin ihmisiä selvästi puhutteleviin asioihin. Jos Vasemmistoliittokin sanoo, että se haluaa nostaa pakolaiskiintiötä, niin miksei Liberaalipuolue voi sanoa lausetta tai kahta tästä asiasta?

Ja missä on sote? Se on kuitenkin kysymys, josta tullaan jokaisella vaaliteltalla puhumaan enemmän kuin tarpeeksi ennen vaaleja ja ennenkaikkea vaalien jälkeenkin. Puolueen täytyisi ottaa kantaa tähän tärkeään ja yli 10 vuotta velloneeseen aiheeseen, vaikkakin se voi olla eräänlainen kuoleman suudelma.

Jollain tasolla odotin Liberaalipuolueen vaaliohjelmalta enemmän. Ymmärrän sen, että keskimääräinen äänestäjä ei jaksa lukea edes kymmentä lausetta, mutta tälläiselle minunkaltaiselle höpönassulle olisi voinut vaaliohjelmassa runoilla enemmänkin. 

Lähteet

sunnuntai 10. maaliskuuta 2019

Eduskuntavaalit 2019: Vasemmistoliitto

Ajattelin näin illan päätteeksi, että on aika kirjoittaa muutama teksti eri puolueiden vaaliohjelmista liittyen Eduskuntavaaleihin vuonna 2019. Yleensä olen kirjoittanut ajatuksiani ja huomioitani isojen puolueiden ohjelmista, mutta otetaan nyt tähän asetelmaan poikkeus ja kirjoitetaan aivan aluksi Vasemmistoliiton ohjelmasta (koko ohjelma täällä), jossa painotetaan kolmea pääaluetta.

Pääalueet:

  • Eriarvoisuus
    • Lupauksia:
      • Jokainen pääsee maksutta terveyskeskukseen viikossa
        • Minä kysyn tähän, että miten tähän voidaan päästä? Se on helppoa: lisäämällä menoja, jolloin mitä todennäköisimmin julkinen puoli tulee kaatamaan enemmän rahoja yksityiselle puolelle, jolloin hoitavaa henkilökuntaa saadaan tarpeeksi. On vaikea ajatella tilannetta, jossa yksityisellä puolella oleva lääkäri heittäytyisi julkiselle siihen paineeseen, jossa monet lääkärit todennäköisesti tälläkin hetkellä oleilevat.
      • Parantaa sosiaaliturvaa ja uudistaa sitä kohti perustuloa
        • Käytännössä sosiaaliturvan parantaminen tarkoittaa valtion- ja kuntien taloudelle lisää menoja. Tästä ei päästä mihinkään. Lisäksi perustulon kokeilu osoitti, että pitkäaikaistyöttömät eivät valitettavasti työllistyneet, joten sitä myöten koko perustulokokeilu epäonnistui. Vaaliohjelmassa Vasemmistoliitto lupaa ihmisille 800 euron perustuloa (ei tietenkään hyvätuloisille), jonka saisi tekemättä mitään (ellei sitten tietenkin ole töissä, eh eh...). Sosiaaliturvan parantaminen on toki myös ensi vaalikauden tärkeä aihe, mutta ennen sitä SOTE-uudistus pitäisi saada viimeinkin maaliin. 
      • Alentaa asumisen hintaa
        • Tämä olisi erittäin toivottavaa, ja Vasemmistoliiton ohjelmassa se tarkoittaa ARA-tuotantoa, joka ainakin erään uutisen mukaan kärsii kovista hintapaineista (lue: urakoitsijoita ei kiinnosta rakentaa).  Joka tapauksessa tämä voi tarkoittaa ainoastaan yhtä asiaa: menoja.
      • Parantaa lapsiperheiden toimeentuloa ja palveluita
        • Tämä tarkoittaa varmasti vain yhtä asiaa: menoja. Paras apu lapsiperheille olisi oikeasti se, että verotusta laskettaisiin, jolloin työtätekeville lapsiperheen vanhemmille jäisi verotuksen jälkeen enemmän käteen. Olisi oikeasti jännittävää tietää, että mitä tämä käytännössä tarkoittaa.
      • Vähentää eläkeläisköyhyyttä ja nostaa takuu- ja kansaneläkettä
        • Ja tämä tarkoittaa hyvät ihmiset menoja. On melkolailla kiistatonta, että suurin osa eläkeläisistä tulee toimeen varsin vähällä ja heidän eläkkeensä ovat pienet. Tähän on olemassa syy: he eivät ole maksaneet elämänsä aikana kovinkaan paljon eläkemaksuja (eivät ainakaan sellaisia, mitä nykyisin työssäkäyvät maksavat). Tämä ei välttämättä ole heidän vikansa, mutta eläkejärjestelmämme ei todellisuudessa taida kestää sitä, että eläkkeitä lähdetään nostamaan isolla kädellä. Varsinkin kun suomalaisten eläkevarat supistuivat vuonna 2018 peräti 6,4 miljardia euroa.
      • Tehdä toisesta asteesta maksuttoman
        • Käytännössä tämä tarkoittaa menoja, ei siitä mihinkään pääse. Sitä paitsi: miksi yhteiskunnan pitäisi tukea kirjakustantamoita, jotka innokkaasti uusisivat kirjojaan varmaan joka vuosi, mikäli yhteiskunta maksaisi koko lystin?
      • Säilyttää riittävät erikoissairaanhoidonpalvelut ympäri Suomen
        • Mitenkähän tämä onnistuu tulevaisuudessa, kun ihmiset kasaantuvat kasvukeskuksiin? Tämä tarkoittaa joka tapauksessa menoja.
      • Lupaa turvata mahdollisuuden korkeakoulutukseen jokaisessa maakunnassa
        • Tässä(kään) ei liene mitään järkeä, koska nykyiset ikäluokat ovat jo verrattain pieniä ja korkeakoulupaikkoja on verrattain paljon. Täytyykö siis jokaisen olla korkeakoulutettu? Koko ajatuskin on jollain tasolla hassu ja mahdoton.
      • Pitää tiestöstä huolta nostaen rahoitusta parlamentaarisen työryhmän esittämälle tasolle
        • Voi kumpa tämä olisikin totta. Minä en usko, että on, mutta joka tapauksessa tämä voi tarkoittaa vain yhtä asiaa: menoja.
      • Lisätä hoitajia vanhusten palveluihin
        • Tämä tietää menoja. Sitä paitsi on helppo luvata näitä asioita, kun ei ole mitenkään varmaa, että luvattuja hoitajia löytyy yhtään mistään. Tai löytyyhän niitä jos rahaa lätkitään pöytään, mutta muuten niin tuskin tulee käymään.
      • Huolehtia laadukkaasta ja luotettavasta turvapaikkaprosessista
        • Käsittääkseni se on jo sitä, mutta moni kielteisen päätöksen saanut käyttää systeemiämme hyväkseen tehdäkseen uuden hakemuksen ja sen jälkeen uuden hakemuksen. Koko prosessi on hullu niiden näkökulmasta, jotka maksavat koko lystin.
      • Edistää hyviä väestösuhteita
        • Ohjelmassa mainitaan, että se tarkoittaa vihapuheen, rasismin ja syrjinnän ehkäisemistä. Käytännössä vihapuheen ehkäisy tarkoittaa sananvapauden rajoittamista, jota en hyväksy, vaikka puhuja olisikin ajatuksissaan omissa sfääreissään. Sananvapaus on olennainen osa yhteiskuntaamme ja sitä ei saa rajoittaa millään tavalla.
  • Ilmastonmuutos
    • Lupauksia
      • Suomesta hiilivapaa 2030 mennessä
        • Tämä toivottavasti onnistuu, mikäli puolue tukee ydinvoimaa. Jos ei, niin todennäköisesti ei onnistu ainakaan tuolla aikataululla.
      • Suomi nostetaan raiteille
        • Jos ihan rehellisiä ollaan, niin tähän en usko. Pelkkä nykyinen rataverkko kaipaisi luultavasti massiivisia korjauksia ja uuttakin pitäisi rakentaa. Joka tapauksessa tämä tarkoittaa menoja.
      • Liikenteestä päästötön 2045 mennessä
        • Haluaisin uskoa tähän ja miksen uskoisi, jos aikahaarukka on 2045.
      • Fossiilisista polttoaineista luovutaan 2040 mennessä
        •  Tähänkin haluan uskoa vilpittömästi ja toivottavasti se onnistuu. 
      • Sisäilmaongelmat kuntoon
        • Todellisuus taitaa olla se, että jonkinlainen rakentamisen ja maalaisjärjen käytön taito on suomalaisessa rakentamisessa unohtunut jonnekin sokkelin alle. Vasemmistoliitto ajattelee, että sisäilmaongelmat poistetaan puurakentamisella, mutta en usko, että pelkästään sillä poistetaan ongelma, joka on oikeastaan tullut suuren kansan tietoisuuteen vasta viimeisen 20 vuoden aikana.
      • Ympäristölle haitalliset tuet poistetaan (karsitaan 500 miljoonaa)
        •  Käytännössä tämä tarkoittaa muutoksia päästökauppaan, veronpalautusten "kohtuullistamista", kaivosten verottamisen kohottamista, turpeen verotuksen korottamista, sekä kivihiilen verotusta. Näistä asioista osa tuntuu jopa ensiajatuksella hyvältä, mutta samalla kenties jopa tuhoisalta teollisuutta silmälläpitäen. Samaa teollisuutta, joka osittain turvaa nykyisen hyvinvointiyhteiskuntamme.
      • Rakennetaan vahva ja riippumaton ympäristöhallinto
        • Minä kun luulin, että meillä on edelleen ympäristöministeriö?
      • Uudistaa suomalaisen kaivoslainsäädännön
        • Hyvä!
      • Laittaa metsien ja soiden suojeluohjelmat kuntoon
        • Kannatan, kunhan se ei tarkoita sitä, että rahtaamme puuta sitten tänne Venäjältä.
      • Edistää kasvisruokailua ja eläinten oikeuksia
        • Kannatan ehdottomasti, mikäli ketään ei pakoteta syömään kasvisruokaa. Eläinten oikeuksien puolustajaa puolustan myös minä aina tältä osin.
  • Uusi työ
    • Lupauksia:
      • Jokaiselle mahdollisuus opiskeluun tai opinto-ohjaukseen
        • Tietää yksinkertaisesti lisää menoja. Lisäksi puolue kertoo, että työssäkäyvien opiskelua halutaan tukea. Kaikki tämä tuntuu jo jollain tapaa nurinkuriselta, sillä varoja jaetaan huolettomasti lähes kenelle tahansa.
      • Parannetaan pienyrittäjien ja itsensätyöllistäjien asemaa
        • Tämä on oikeastaan aika hyvä linjaus ja kannatan sitä.
      • Toteutetaan taiteen prosenttiperiaate
        • Tämä tarkoittaa jälleen kerran menoja. Ymmärrän johonkin pisteeseen saakka taiteen ja kulttuurin tärkeyden, mutta siinä vaiheessa ymmärrykseni loppuu, kun siitä pitää maksaa veroeuroja. En haluaisi olla tukemassa tälläistä toimintaa siitäkään huolimatta, että se on tietyssä mielessä tärkeätä. Näkisin asian niin, että jos jokin taide koetaan hyväksi ja tärkeäksi, niin ihmiset ovat valmiit maksamaan siitä itse; ilman valtion veroeuroja.
      • Edistää palkkatasa-arvoa alojen ja sukupuolten välillä
        • Ja tämä on aivan pähkähullua. Edelleenkin odotan ihan oikeaa esimerkkiä siitä, että naiselle olisi maksettu pienempi palkka samasta työstä (jossa on samalla kokemuksella yms) kuin miehelle. Sellaista esimerkkiä joudumme varmasti odottamaan pitkään. Eri alojen palkkojen välillä on tietenkin eroa, koska erilaiset asiat kiinnostavat miehiä ja naisia. Koko ajatus -jota viljellään välillä ahkerasti- vaivaa minua, sillä minusta se sisältää sisäänrakennetun ajatuksen, joka ei yksinkertaisesti ole totta.
      • Toteutetaan lyhyemmän työajan kokeilun
        • Voin kertoa tämän tuloksen ilman kokeilua. Työntekijät ovat todella tyytyväisiä, jos saavat vähemmästä työstä saman palkan käteen. Maksajat ja julkisella sektorilla olevat veronmaksajat eivät taasen ole tyytyväisiä, koska se nostaa kuluja mielettömästi. Ruotsissa kokeiltiin tätä, mutta sitä ei jatkettu, koska kustannukset nousivat. End of Story.
      • Alipalkkauksesta tehdään lainvastastaista
        • Käsittääkseni vähimmäispalkkaa ei ole määritetty missään laissa, mutta on olemassa tietty vähimmäispalkka. Tarkoittaako tämä sitä, että minimipalkka naulattaisiin lakiin?
      • Kanneoikeus AY-liikkeelle
        • Tämä on jotain, mitä itse puolue ei tavoittele, mutta mitä AY-liike yleisesti tavoittelee. Tämä kannattaa muistaa.
      • Julkinen rahoitus riittäväksi korkeakoulutukseen
        • Käytännössä tämä lisää menoja. En nyt tähän hätään illasta jaksanut kaivaa sitä tietoa esiin, että kuinka paljon korkeakoulutus saa julkista rahoitusta, mutta eittämättä paljon. Tätä summaa halutaan edelleen nostaa ja miksipä ei, kun rahaa tuntuu riittävän (hymiö). 
      • Opintorahaa korotetaan 101 euroa kuussa
        • Ja tämä lisää menoja tietenkin. Rahaa riittää jaettavaksi myös niille, jotka pääosin saavat opiskella ilmaiseksi (kuten minä aikoinaan tein oikein penniä venyttäen). Tämä on omalla tavallaan hullua, että se, mitä nyt saadaan, ei enää riitä.
      • Varhaiskasvatuksen maksuttomuutta laajennetaan
        • Lisää menoja, sinänsä hyvä, mutta epäilen silti, että "hyvätuloiset" joutuisivat maksamaan edelleen kovan hinnan.
      • Pienentää perusopetuksen ryhmäkokoja
        • Hyvä, mutta tämä lisää menoja.
      • Kasvattaa toisen asteen rahoitusta
        • Tämäkin lisää menoja.
      • Lopettaa asekaupan sotaa käyvien maiden kanssa
        • Joku näille maille aseet myy kuitenkin. Tekee työttömiä Suomeen.
      • Tehdä sotilaalliseen liittoutumattomuuten tähtäävää politiikkaa
        • Toisin sanoen ei NATOa.
      • Suojelemme yhteisiä rahoja hävittäjähankinnoissa
        • Kaksi asiaa: ensinnäkin ne ovat ihmisten rahoja, eivätkä mitään yhteisiä rahoja. Toiseksi miksi puolue ei suojele yhtään rahojamme niissä asioissa, missä se on lisäämässä menoja? En ymmärrä tätä! Koko kohta vaaliohjelmassa tuntuu pähkähullulta.
      • Nostaa kehitysyhteistyörahoituksen kohti 0,7 prosenttia BKT:sta
        • Tämä on pähkähullua! Uutisissa on aina välillä ollut juttua siitä, kuinka tehotonta kehitysyhteistyörahoitus on ollut ja kuinka rahat hukkuvat korruptioon ynnä muuhun. Meidän pitäisi keskittyä oikeasti siihen, että apu menee perille, eikä kenenkään paikallisen herran pankkitilille. 
      • Pakolaiskiintiö nostetaan 2500 henkilöön
        • Vielä hullumpaa. Vaikka kehitysyhteistyörahoitus on mitä on, on meidän silti tehokkaampaa auttaa heitä paikan päällä kuin täällä Suomessa, missä apumme maksaa veronmaksajille mansikoita ja on rajoitettu vain hyvin harvoille. Tämä esitys lisää menoja.
      • Helpottaa perheidenyhdistämistä
        • Tämä lisää vain menoja, vaikka se vaikuttaisi kuinka inhimilliseltä tahansa. Onko tämä lopulta tosiaan yhteiskuntamme ydintehtäviä?

Ja mistä rahat?

"Rikkaiden" ja työtätekevien taskuista tietenkin! Vaaliohjelmasta tulee varsin hyvin selväksi se, että mikäli käyt töissä, sinun ei kannata Vasemistoliittoa äänestää. Mikäli et käy töissä, on sinun annettava omien etujesi takia Vasemmistoliitolle. Puolue nimittäin haluaa seuraavaa:
  • Lisätä tuloverotuksen progressiota
    • Pamfletissa puolue lupaa, että tästä kärsivät vain "rikkaat". Tosin mitään tulorajoja "rikkaan" määrittämiseksi ei anneta, vaan tyhjältä kuulostava lupaus siitä, että pienituloisten verotusta kevennetään (tietenkin) ja että enemmistön ansiotuloverotus pysyy ennallaan.
  • Pääomatuloverotusta muutetaan progressiivisemmaksi ja käyttöön otetaan varallisuusvero. Lisäksi suurten perintöjen ja lahjojen verotusta kiristetään. 
    • Eli jos vanhemmillasi on tyynyn alla rahaa, niin juoskaa, mikäli tämä puolue pääsee valtaan. Varakkuus on Suomessa kielletty.
  • Aggressiivista verosuunnittelua rajoitetaan
    • Monien yritysten kannattaa vaihtaa maisemaa sellaiseen maahan, jossa laillinen verosuunnittelu kannattaa. Pääomalla ei ole enää kotimaata.
  • Yritystukia uudistetaan puolella miljardilla
    • Tätähän yritettiin ja siitä ei tullut mitään. Miksi se onnistuisi nyt paremmin? Sinänsä kannatan sitä, että yritystukia mietitään paljon tarkemmin ja minusta niitä saisi jakaa huomattavasti vähemmän, muttei se oikeuta sitä, että rahaa pitäisi jakaa avokätisemmin. Päinvastoin.
  • Harmaata taloutta torjutaan ja tällä tienataan satoja miljoonia
    • Jos tälläistä helppoa rahaa olisi oikeasti olemassa, niin se olisi jo tehty. 
  • Ympäristöverotusta muokkaamalla

Oma analyysiini tästä kaikesta

Vasemmistoliitto käytännössä lupaa kaikkea kaikille paitsi yrityksille ja työssäkäyville. Heille käytännössä luvataan niukkuutta ja raippaa, kun sekä yritykset, että palkansaajat saavat maksaa lupauksissa luvatut menot. Näitä rahoja valutetaan sitten niille tahoille, jotka äänestävät Vasemmistoliittoa (työttömät, pienituloiset, kulttuurilla elantonsa tienaavat ihmiset, "paremmat" (hymiö) ihmiset). Ei ole mikään salaisuus, että Vasemmistoliiton Shangri-La perustuu siihen, että puoluetta äänestävät eivät itse juurikaan tule osallistumaan kustannusten maksamiseen, vaan haluavat lisää yhteisestä potista. 

On myös valitettava tosiasia, että näillä menolisäyksillä ja opeilla yhteiskuntamme todennäköisesti ajaisi päin seinää melkoisella vauhdilla. Se tarkoittaisi valtion velkaantumista ja lopulta sellaista tilaa, että olisimme IMF:n ja EKP:n ohjauksessa. Monet Vasemmistoliiton tavoitteista ovat sinällään hyvää tarkoittavia ajatuksia, mutta toteutukseltaan mahdottomia, sillä niiden rahoittamiseksi valtion pitäisi suurin piirtein voittaa lotossa joka päivä (ja vähän enemmänkin). Sitä myöten en pidä vaaliohjelmaa järin realistisena kokonaisuutena, vaikkakin se sisältää jonkin verran hyviä ajatuksia niin lupausten puolella kuin myös tulojen lähteiden puolella (yritystuet, ympäristöverot). 

Vasemmistoliitto haluaa rakentaa holhousyhteiskuntaa, kun esimerkiksi minä haluaisin nähdä mahdollisimman vapaan yhteiskunnan, jossa valtio ei puuttuisi peliin kuin vain jossain selkeästi valtiolle kuuluvissa asioissa. Minä antaisin vastuuta yksilölle, kun Vasemmistoliitto haluaa antaa vastuuta Vasemmistoliitolle. Siinä on tämän sadun ydinsanoma.

Lähteet:

tiistai 14. elokuuta 2018

Valtio ei ole vienyt Tampereelta 100 miljoonaa vuodessa

Tampereen Vasemmistoliiton puheenjohtaja, Mikko Aaltonen, kirjoittaa Aamulehden mielipidepalstalla muun muassa seuraavaa:
Suurimman vaikutuksen kaupungin tuloihin ovat aiheuttaneet valtionosuuksien leikkaukset. Maamme hallitusten vuodesta 2012 lähtien tekemien valtionosuusleikkauksien vaikutus kaupungin tuloihin on vuositasolla yli 100 miljoonaa euroa. Kaupungin talous olisi useita kymmeniä miljoonia ylijäämäinen ilman leikkauksia.
Myönnän olevani talousasioissa tietämätön luuseri, mutta aloin silti epäilemään kirjoituksessa mainittuja asioita, joten keräsin taulukon Tampereen valtionosuuksista vuosilta 2005-2017 nähdäkseni sen, että onko Aaltosen väitteessä perää. Taulukko on tässä:


Valtionosuus Yli-/alijäämä eur
Vuosi 2005 156 070 000,00 € 61 168 000,00 €
Vuosi 2006 173 411 000,00 € 6 347 000,00 €
Vuosi 2007 180 143 000,00 € 21 722 000,00 €
Vuosi 2008 202 173 000,00 € 178 344 000,00 €
Vuosi 2009 217 507 000,00 € -16 684 000,00 €
Vuosi 2010 210 618 000,00 € 35 625 000,00 €
Vuosi 2011 223 070 000,00 € -13 846 000,00 €
Vuosi 2012 239 700 000,00 € -27 436 000,00 €
Vuosi 2013 295 563 721,00 € -2 071 000,00 €
Vuosi 2014 291 582 111,00 € -18 083 000,00 €
Vuosi 2015 288 887 198,00 € -36 886 000,00 €
Vuosi 2016 307 139 673,00 € -16 964 000,00 €
Vuosi 2017 275 827 032,00 € -6 751 000,00 €

Tein vielä rajallisilla LibreOffice-kyvyilläni havainnollistavan kaavion samasta taulukosta:


Ensiksikin tästä on pääteltävissä, että:
Maamme hallitusten vuodesta 2012 lähtien tekemien valtionosuusleikkauksien vaikutus kaupungin tuloihin on vuositasolla yli 100 miljoonaa euroa.
Ei pidä paikkaansa. Vuodesta 2012 (239,7 miljoonaa euroa) vuoteen 2017 (275,8 miljoonaa euroa) euromääräinen valtionosuuksien nousu on ollut 36,1 miljoonaa euroa. Myönnettäköön, että vuotta 2016 ja 2017 vertailtaessa valtionosuuksissa on tapahtunut raju, yli 31 miljoonan euron lasku, muttei sillä ole merkitystä väitteeseen pohjautuen. En ymmärrä, että miten muka valtionosuuksia on leikattu ja miten niiden kasvulla on voinut olla kaupungin vuosituloihin verrattaessa yli 100 miljoonan euron vaikutus. Ehkä joku voisi minulle tämän selittää?

Tätä myöten muut Aaltosen mainitsemat asiat ovat myös kyseenalaisia, kuten se, että Tampereen kaupungin talous olisi kymmeniä miljoonia ylijäämäinen ilman valtionosuuksien laskua. Vuonna 2017 se olisi toki ollut totta, mutta onko tosiaan niin, että kaupungin talous on pitkällä tähtäimellä rakennettu sen varaan, että valtionosuudet kasvavat vuosi vuodelta?

Muutenkin väite tuntuu varsin hullunkuriselta, kun samaan aikaan Tampereen verotulot ovat kasvaneet 831,4 miljoonasta (2013) 919,0 miljoonaan euroon (2017) kasvaen 87,6 miljoonaa euroa. Samaan aikaan toimintakulut ovat kasvaneet 1552,7 miljoonasta (2013) eurosta 1602,1 miljoonaan euroon kasvun ollessa 49,4 miljoonaa euroa. Näin ollen sallinette minun päättelevän, että verotulot ovat nousseet toimintakuluja enemmän huomattavasti.

Aaltonen päättää kirjoituksensa:
Veronkorotus on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin Tampereen kriisiytyminen.
Ja olen tästä kunnioittavasti eri mieltä, vaikkakin esimerkiksi 0,25% korotus on hyvin perusteltavissa. Veronkorotus ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että Tampereen kaupungin menot ovat järkyttävän suuret. Menoleikkauksia talouden kuntoon laittamiseksi on tehtävä ja unohtaa syyttely valtionosuuksista, jotka ovat edelleen esimerkiksi Turkuun verrattuna todella kovalla tasolla.

Kirjoituksessani käytetyt lähteet:

sunnuntai 18. maaliskuuta 2018

Sote-asiantuntijoiden täyskäännöksestä ja valinnanvapaudesta

Kun ensimmäinen lähetekeskustelu Eduskunnassa tulevasta sote-laista oli alkamassa, tulivat hallituksenkin käyttämät asiantuntijat julkisuuteen mielipidekirjoituksellaan, joka julkaistiin 11.03.2018 Helsingin Sanomissa. Tällä ehkä jopa yllättävällä ulostulolla THL:n ylijohtaja Marina Erhola, Helsingin yliopiston professori Heikki Hiilamo ja Aalto-yliopiston tutkimusjohtaja Katariina Silander tekivät oman mielipiteensä selväksi jo otsikossa: "On riski pitkittää sote-uudistusta vanhentuneilla väitteillä". Kirjoitus leikkasi samantein pohjan opposition argumenteilta, sillä oppositio oli luottanut argumentaatiossaan asiantuntijoihin. Samoihin, jotka olivat nyt toista mieltä tulevasta uudistuksesta. Lienee sanomattakin selvää, että se oli kuin taivaan lahja hallituspuolueiden edustajille, jotka viimein alkoivat ostamaan asiantuntijoiden mielipiteitä. Kirjoituksessa tuotiin esille seuraavia asioita:
Viime aikojen sote- ­kritiikki on kuitenkin ajastaan jäljessä. Nyt toistetaan vuosien varrella tuttuja uhkakuvia ja osin vääriä näkemyksiä.
Uudistuksen valmistelu ei mielestämme ole ollut viime aikoina niin huolimatonta kuin julkisuudessa on väitetty. Päinvastoin, valmistelu on ollut 3–4 viime vuoden aikana hyvinkin huolellista.
Sote-uudistuksen lainsäädännöllä rajattu kehitys on parempi kuin palvelujärjestelmän villi kehitys.
Tutkijoilla ja asiantuntijoilla on luonnollista täysi oikeus muuttaa mielipiteitään, mutta tämä ulostulo oli hallituksen kannalta täydellinen vastaisku Elina Lepomäen kritiikin jälkeen. Eikä siinä kaikki, sillä mielipiteen käännös kirjoittajilla oli niin totaalisen täydellinen, että tavallinen ihminen (kuten minä) hämmentyy hurjasti kirjoituksen sanoman alla, mikäli sattuu etsimään verkosta tietoa sotesta huomaten samoilta asiantuntijoilta hieman erilaisia mielipiteitä.

 Heikki Hiilamon mielipide joutuu esimerkiksi outoon valoon näiden Hiilamon kommenttien varjossa:
– Nykytiedoilla on tässä vaiheessa mahdotonta sanoa, onko uusi sote-järjestelmä parempi kuin nykyinen. Mahdollisuuksia parempaan on olemassa, mutta myös suuria riskejä siitä, että lopputulos on nykyistä huonompi, sanoo professori Hiilamo.
Lähde 07.03.2018
KHO sanoi, että selvyyden saamiseksi asiasta olisi tehtävä ennakkoilmoitus EU-komissiolle. Ilmoituksen perusteella komissio tutkii, onko järjestelmä yhteensopiva EU-valtiontukisäännösten kanssa.
Professorit Hiilamo, Huttunen ja Lehto sanovat, että lausunto pitäisi pyytää. Hiilamo perustelee näkemystään sanomalla, että tämä pienentäisi veronmaksajien riskiä ja selkeyttäisi tilannetta tulevaisuutta ajatellen.
Lähde 07.03.2018
Sote-uudistuksessa on viime kädessä raadollisesti kyse vallasta – ei siitä, että haluttaisiin ensisijaisesti parantaa sote-palveluita.
...
Kyse ei ole siis siitä, että maakuntamalli tai valinnanvapaus toteutettaisiin suomalaisten tai mainittujen puolueiden kannattajien hyväksi, vaan yksinkertaisesti siksi, että asiasta tehtiin puolueiden kesken sopimus.
...
Maakuntamalli ei ollut paras vaihtoehto sote-palveluiden järjestämiseksi. Palveluja järjestäviä tahoja on edelleen liikaa. Malli on kuitenkin parempi kuin nykyinen, ja sen kanssa voidaan elää.
Sen sijaan valinnanvapaus on vaarassa heikentää dramaattisesti julkista sote-järjestelmää. Käytännössä lähes kaikki muut paitsi suoraan mainitusta lakiehdotuksesta hyötyvät tahot vastustavat sen toteuttamista esitetyssä muodossa.
Lähde 15.05.2017
Näin sotesta tuli sekundaa, ja isot yritykset voittavat
Lähde Otsikko HS:n mielipidekirjoituksesta 10.12.2017
On siis melko selvää, että professorin mielipide muuttui vajaassa kolmessa kuukaudessa. Lehtijuttuja useamman vuoden ajalta lukeneena on helppo todeta, että Hiilamo kannattanee maakuntamallia, muttei Kokoomuksen haluamaa valinnanvapautta. Epäilenkin, että hän kannattaa sote-esityksen läpimenoa sen vuoksi, että on varma siitä, että Kokoomuksen kaavailema valinnanvapaus jää lopulta tekemättä EU:n sekaantuessa asiaan. Jäljelle jää maakuntamalli, joka sopii Hiilamolle. On myös mielenkiintoista, että Hiilamo kirjoittaa soten valmistelun olleen huolellista 3-4 vuoden ajan, kun hän vielä joulukuussa oli vahvasti sitä mieltä, että sotesta on tullut "sekundaa". Takinkäännös on silmiin pistävä.

Toinen kirjoittajista on THL:n ylijohtaja Marina Erhola, joka oli haastateltavana Ylen ykkösaamussa 20.10.2017. Erholan viesti (alle puolen vuoden takaa siis) oli muun muassa seuraava:
kyl nyt tietysti nyt tän viimeisen version myötä on kyllä aika vaikea nähdä, että päästäisiin niihin kolmen miljardin euron säästöihin mitä hallitus on tavoitellut

kyllä kokonaisuudessaan tietysti tästä systeemistä tulee aika monimutkainen ja kyllä kustannusten hallinta tulee olemaan maakuntatasolla hyvin haastavaa
Kun Yle Areenan otsikkokin kertoo jo Erholan sanoneen, että "Sote-malli on kiirellä tehty ja monimutkaisesti johdettava", on lähes väistämättä kysyttävä, että miten Erhola voi kirjoittaa yhdessä muutama kuukausi myöhemmin muiden allekirjoittaneiden kanssa, että Sotea on valmisteltu huolellisesti useiden vuosien ajan? Itse en tätä logiikkaa ymmärrä, sillä tämä ei välttämättä minusta näytä loogisesti ainakaan selkeältä sanomalta.

Kaikkien kolmen mielipidekirjoituksen allekirjoittaneen nimet löytyvät myös helmikuussa 2018 julkaistusta raportista, "Valinnanvapaus sote-uudistuksessa" (täällä), jonka johtopäätöksissä todetaan jokseenkin negatiivisia asioita valinnanvapaudesta:
Valinnanvapauden terveys- ja hyvinvointieroja pienentävästä vaikutuksesta ei kuitenkaan ole tutkimuksellista näyttöä. Valinnanvapauslaki ei varmista resurssien yhdenvertaista kohdentumista ja voi jopa lisätä terveysja sosiaalisen hyvinvoinnin eroja.
...
Valinnanvapauslaki luo asiakkaan kannalta monimutkaisen palveluiden järjestelmän, jossa palveluketjut (ainakin useampia pal­veluita tarvitsevilla) katkeavat. Se voi jopa heikentää sellaisten potilaiden/asiakkaiden palvelujen saatavuutta, jotka eivät pysty valinnanvapautta käyttämään.
...
Kokonaisuutena uudistuksen tuloksena syntyvä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä on vaikeasti ohjattava. Sopimusohjauksen toimivuudesta Suomessa järjestäjän ja tuottajan vä­ lillä ei ole näyttöä nyt kaavaillussa mittakaavassa, eivätkä aikaisemmat kokemukset tällaisesta mallista tue oletusta ohjausmallin tehokkuudesta.
...
Sote –integraatiota tarvitsevien tarpeisiin yritetään vastata integroimalla koko järjestelmä. Silti integraatio jää lopulta toteuttamatta.
Mikäli jaksaa lukea koko raportin (se on muutama sivu ainakin minun laittamassa linkissä), jää valinnanvapaudesta käteen Musta Pekka lähes kaikille. Asiantuntijat eivät usko valinnanvapauden eheyttävään voimaan, vaan pikemminkin epäilevät sitä. Silti puutteista huolimatta ainakin osa asiantuntijoista on valmis ajamaan asiaa eteenpäin, vaikka Hiilamokin on aiemmin todennut, että kyse ei ole kansalaisista, vaan vallasta. Sitä myöten onkin varsin osuvaa kysyä Iltalehden tapaan, että miksi Hiilamo sattumalta istuu erään Terveystalon omistajan hallituksessa? Voiko tässä olla kyse syystä ja seurauksesta vai vain sattumasta, koska niitäkin aika ajoin tapahtuu? Siihen minulla ei ole vastausta.

Ennustan kuitenkin tulevaisuutta sen verran, että sote menee läpi Eduskunnassa ellei nyt mitään isoja yllätyksiä enää satu. Kokoomuksen ryhmäkuri pitää ja samalla muutaman vuoden sisään Kokoomuksessa huomataan, ettei valinnanvapaus enää ole voimassa, kun maakunnat edelleen ovat. Tuloksena on mahdollisesti kaupunkien näivettyminen ja niiden rahoituksen karkaaminen ympäröiviin kuntiin.

Puppulausegeneraattori vastaa maskikohuun

 Antti Vesala teki Uuden Suomen puheenvuoroon postauksen , jossa hän litteroi Krista Kiurun vastaukset niin sanottuun maski-kohuun. Luettuan...